Yoga

Dagen började segt men övergick knappt efter en timme till hård träning i yoga, vilket var riktigt skönt för man har inte tränat sen i onsdags, vilket är heemskt!
Så i veckan kommer det bli mycket träning för Amanda. (längtar redan :)
Efter yogan körde vi lite thai massage som jag aldrig prövat förut men som sagt nån gång ska alltid vara första gången. Vi provade lite olika övningar så att vi masserade igenom hela kroppen, det var riktigt skönt en måndag morgon !
Två timmar efter det hade jag idrott med hela klassen, där vi spelade lacrosse, fotboll & brännboll. Mitt lag vann alla sporterna ;D Vilket är bra för hade vi förlorat hade jag blivit förbannad, tävlingsinriktad som jag har blivit på sista tiden :P
Nu ska jag skriva en liten inlämning om Yoga!

(Summering av dagen: Lärorik träningsdag)


"
Yoga är sanskrit och hindi och betyder förening av kropp, tanke och själ; att lära känna sig själv, sitt "sanna vara" och nå balans mellan kropp och själ. En grupp av andliga tekniker som troligtvis har sitt ursprung i Indusdalen för 3500-2500 år sedan.

Det finns i dag ungefär 200 olika yogaformer och 50 miljoner registrerade utövare. Gemensamt för alla former är dock att utövaren genom koncentration, andningsteknik (pranayama) och kroppsövningar (asanas) skall nå denna balans.

Hatha Yoga är den mest kända yogaformen i Europa och kallas ofta för klassisk yoga. Ur Hatha Yoga har andra former som exempelvis Ashtanga Vinyasa Yoga, Kundalini Yoga och Bikram Yoga utvecklats.

Den i västvärlden så populära Poweryogan bygger på Ashtanga Vinyasa Yogan och förekommer på många gym."



xoxo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0